انتخاب رشته تحصيلي

اخبار و اطلاعيه هاي گروه شركت هاي MASS

انتخاب رشته تحصيلي

انتخاب رشته تحصيلي يكي از انتخاب‌هاي مهم در زندگي فرد است كه به نوعي آينده تحصيلي و شغلي وي را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اشتباه در انتخاب رشته در پايه نهم سبب پشيماني دانش آموز و از دست دادن علاقه او براي ادامه تحصيل مي‌شود.تاثير سهميه در آزمون نمونه دولتي

با توجه به اهميت اين موضوع والدين بايستي نوجوانان خود را در زمينه انتخاب رشته همراهي نموده و اگر دانش والدين در اين زمينه كافي نيست مي توانند از مشاوران تحصيلي كاردان در اين زمينه مشاوره دريافت نمايند.

براي اطلاع بيشتر از شرايط انتخاب رشته پايه نهم مدارس نمونه دولتي و معرفي رشته‌هاي پايه نهم  مي‌توانيد از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده نماييد.

همچنين مطالعه مطالب زير مي‌تواند اطلاعات مفيدي درباره آينده تحصيلي‌تان در اختيار شما قرار دهد:


معرفي رشته‌هاي پايه نهم

انتخاب رشته رياضي فيزيك در پايه نهم

همانطور كه مي‌دانيم اين رشته ارتباط تنگاتنگي با دو درس رياضي و فيزيك دارد،از انجايي كه اكثر فارغ التحصيلان اين دو رشته را مهندسان آينده تشكيل مي دهد درك درست از اين دو درس مي تواند در آينده كمك بسياري به موفقيت در رشته دانشگاهي كند. به جرات مي توان گفت كه هر يك از فصول فيزيك مربوط به يك رشته مهندسي مي باشد، پس دانش آموزي كه درك درستي از فيزيك و رياضي و قسمت هاي تجسمي دارد ميتواند آينده درخشاني۱۵ نكته مهم پيش از آزمون نمونه دولتي۹۷-۹۸ در اين رشته داشته باشد. هرچند نبايد از نقش شيمي هم در انتخاب رشته رياضي فيزيك به راحتي گذشت. اينكه ما ديد مهندسي داريم امابه دليل نخواندن دروس معدل كمي در اين سه درس كسب كرديم اصلا توجيه مناسبي نيست لذا توصيه مي شود دانش آموزاني كه داراي معدل بالاتر از 18 در اين سه درس هستند وارد اين رشته شوند هرچند از نظر قانوني بايد:

مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هر يك از درس هاي رياضي و علوم تجربي، در سه پايه در دوره متوسطه اول بدون ضريب كمتر از 42 نباشد.

نمره درس رياضي و علوم تجربي در سه سال دوره متوسطه اول با ضريب 3 محاسبه مي گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضريب هر يك از دروسحداقل 252 باشد. يعني به عبارت ديگر چنانچه نمرات هر درس را در ضريب آن جمع نماييم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسيم نماييم معدل رشته بايد حداقل 14 باشد.

براي پيشرفت درشرابط ثبت نام در آزمون نمونه دولتي رشته علوم تجربي بايد در دروس زيست شناسي و رياضي و شيمي داراي ديد مناسبي باشيد. اكثر رشته هاي دانشگاهي رشته تجربي در ارتباط مستقيم يا غير مستقيم با زيست و شيمي و تا حدودي رياضي و فيزيك هستند، براي مثال رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي كاملا مرتبط با دروس زيست و شيمي هستند و همچنين رشته هاي علوم پايه مانند ژنتيك نيز به درك مناسبي از رياضي و زيست و شيمي نياز دارند، نمي توان رشته تجربي را رشته حفظيات ناميد اما از نظر درك رياضي و مفاهيم نسبت به رياضي مهارت كمتري را مي طلبد. اما از نظر درك پديده هاي طبيعي و كنجكاوي نسبت به پديده ها نسبت به رياضي كنجكاوي بيشتري را نياز دارد.

از آنجايي كه استقبال از رشته تجربي در سال هاي قبل به شدت زياد شده است بنابراين دانش آموزان اين رشته رقابت بيشتري را در كنكور سراسري شاهد خواهند بود. اين رقابت بدين معني است كه تقريبا در چندسال گذشته تعداد شركت كنندگان كنكور تجربي حداقل 2 برابر شركت كنندگان رشته رياضي فيزيك و يا رشته انساني بوده است. اگر بخواهيم رشته هاي گروه پزشكي يعني رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي را رشته هاي اصلي دانشگاهي براي دانش آموزان تجربي بناميم تنها براي حداكثر 2 الي 4 درصد اين داوطلبان در دانشگاه هاي دولتي در رشته هاي پزشكي و پيراپزشكي صندلي وجود دارد. عددي كه هرساله در حال كاهش يافتن است. . اين رقابت حتي با كمك صندلي هاي دانشگاه آزاد و پرديس هاي خودگردان هم نتوانسته است طعم سهولت به خود بگيرد.

بنابراين كسي كه خود را براي انتخاب رشته تجربي در پايه نهم مستحق مي داند بايد خود را براي يك رقابت تمام عيار آماده كند.

اگر كسي مي خواهد رشته تجربي را در انتخاب رشته پايه نهم برگزيند بايد مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور هر يك از درس هاي رياضي و علوم تجربي، در سه پايه در دوره متوسطه اول بدون ضريب كمتر از 42 نباشد.

نمره درس رياضي و علوم تجربي در سه سال دوره متوسطه اول با ضريب 3 محاسبه مي گردد.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضريب هر يك از دروسحداقل 252 باشد. يعني به عبارت ديگر چنانچه نمرات هر درس را در ضريب آن جمع نماييم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسيم نماييم معدل رشته بايد حداقل 14 باشد.

انتخاب رشته علوم انساني در پايه نهم

در رشته انساني قوي بودن در دروس ادبيات و عربي كمك بيشتري به دانش آموز مي كند اما متاسفانه اكثر دانش آموزان براي فرار از درس رياضي به اين رشته روي مي آورند. درست است كه در اين رشته دروس رياضي بسيار سطحي ميباشد و دروس رشته علوم انساني جنبه حفظي يشتري دارد اما قوي بودن درس رياضي شما منافاتي با رشته انساني ندارد، كسي كه مي خواهد در رشته علوم انساني تحصيل كند بايد فاكتور روابط عمومي قوي و سخنوري را به عنوان اولويت انتخاب اين رشته مدنظر داشته باشد. زيرا عموم رشته هاي دانشگاهي رشته علوم انساني در ارتباط مستقيم با اعضاي جامعه است مانند رشته هاياقتصاد، روانشناسي ،مشاوره، مديريت، علوم سياسي و ...

براي موفقيت در اين رشته حافظه قوي و بهره مندي از تمركز خوب كمك شاياني مي كند. دروس رشته انساني جنبه "حفظ كنيد" بيشتري دارد و اين موضوع بي ارتباط با رشته هاي دانشگاهي اين گروه نظير حقوق و تاريخ و... نيست. اما بنظر مشاور گروپ تنها كساني مي توانند در اين رشته به رتبه هاي عالي در كنكور برسند كه در پشت همين "حفظ كنيد" ها هم بتوانند پيوستگي مفهومي و ارتباط منطقي پيدا كنند وگرنه دروس اين رشته بسيار برايشان عذاب آور خواهد بود.

نكته مثبت براي موفقيت در كنكور رشته انسانيراه قبولي در آزمون نمونه دولتي ۹۷ـ۹۸ رقابت كمتر نسبت به ساير گروه هاي اموزشي مي باشد يعني دانش آموز قوي كمتري نسبت به ساير رشته هاي نظري در اين گروه وجود دارد.

اگر كسي بخواهد رشته انساني را در انتخاب رشته دبيرستان برگزيند بايد مجموع سه نمره پذيرفته شده خرداد يا شهريور در هر يك از درس هاي زبان و ادبيات فارسي، عربي و مطالعات اجتماعي در سه پايه دوره متوسطه اول بدون ضريب كمتر از 42 نباشد.

  • نمره درس زبان و ادبيات فارسي در سه سال دوره متوسطه اول با ضريب 4 محاسبه مي شود.
  • نمره درس مطالعات اجتماعي در سه سال دوره متوسطه اول با ضريب 3 محاسبه مي شود.
  • نمره درس عربي در سه سال دوره متوسطه اول با ضريب 2 محاسبه مي شود.

مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضريب هر يك از دروسحداقل 378 باشد. يعني به عبارت ديگر چنانچه نمرات هر درس را در ضريب آن جمع نماييم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسيم نماييم معدل رشته بايد حداقل 14 باشد.

 

  • آيا به انتخاب رشته پايه نهم فكر كرده ايد؟
  • آيا نمره‌ي اكتسابي شما در سه سال گذشته با علايق‌تان براي انتخاب رشته همخواني دارند؟
  • آيا از آينده تحصيلي رشته‌ي انتخابي خود چيزي مي‌دانيد؟
  • آيا مي‌دانيد در رشته مورد نظرتان در كنكور سراسري با چه رقابتي روبه‌رو خواهيد شد؟
  • آيا از ظرفيت دانشگاه‌هاي سراسري و آزاد براي رشته مورد نظر خود آگاهيد؟
  • آيا با خانواده خود براي انتخاب رشته در پايه نهم تفاهم داريد؟
  • آيا مي‌دانيد در پايه نهم مي‌توانيد در آزمون نمونه دولتي شركت كرده و امكانات آموزشي بهتري را تجربه كنيد؟
  • آيا از شرايط ثبت نام آزمون نمونه دولتي نهم به دهم اطلاع داريد؟
  • ايا براي انتخاب رشته پايه نهم نيازمند مشاوره با مشاوراني مجرب هستيد؟
  • آيا تا كنون از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده كرده‌ايد؟
  • آيا مي دانيد يك مشاوره تحصيلي عالي چه تاثيري در آينده تحصيلي و شغلي شما خواهد داشت؟

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.