پادكست چيست؟

اخبار و اطلاعيه هاي گروه شركت هاي MASS

پادكست چيست؟

منبع :پادكست چيست؟

واژه پادكست از طرف لغت نامه آمريكايي « آكسفورد » به عنوان واژه سال انتخاب شد . اين لغت نامه پادكست را اينطور معرفي كرده است : « برنامه اي راديويي كه ديجيتالي ضبط شده و براي دانلود و قرار دادن در دستگاه هاي شخصي پخش صدا در اينترنت گذاشته مي شود. » در لغت نامه اينترنتي ويكي پديا هم در توضيح كلمه پادكست اينطور آمده است : پادكست يا پادپخش يكي از روش هاي انتشار پرونده بر روي اينترنت و نام عمومي نوعي برنامه آوايي است كه توسط كاربران معمولاً روي يك پخش كننده موسيقي ديجيتال و عموما يك آي پاد به شكل يك فايل صوتي ساخته شده، با استفاده از اينترنت روي رايانه هاي خانگي و يا پخش كننده هاي ديجيتال پياده مي شود.

اين روش با افزايش محبوبيت دستگاه پخش موسيقي ديجيتالي آي پاد به عنوان روشي آسان براي به اشتراك گذاشتن محتويات صوتي از طريق اينترنت، بوجود آمد.

اولين بار مفهوم در خوراك هاي آراس اس در اكتبر سال ۲۰۰۰ توسط تريستان لوئيس به صورت اوليه مطرح شد . بعد به صورتي متفاوت توسط ديو واينر يكي از نويسنده هاي فرمت آراس اس اجرا شد . و در بحث با آدام كوري منجر به عامل enclosure يا ضميمه شد . اين عامل جديد در آراس اس ۰٫۹۲ اين امكان را مي داد كه نشاني پرونده هاي صوتي تصويري منتقل شود و گيرنده آن را درجا باز كند . مشتري اين امكان جديد وبلاگ هاي صوتي بودند . ولي اين امكان جديد به سرعت رواج پيدا نكرد . تا اينكه در سال ۲۰۰۱ اين امكان در نرم افزار وبلاگ نويسي Radio Userland به عنوان يك موئلفه ارسال و دريافت فايل ها اضافه شد و تن ها چيزي كه براي رسيدن به يك پادكست كم داشت خودكار كردن اين عمل بود.

اين روش وبلاگ نويسي تا سال ۲۰۰۳ پيشرفت كرد و وبلاگ نويسي را به سمت جديدي برد . نمونه اي تاثيرگذار استفاده از اين فناوري در وبلاگ كريستوفر ليدون نويسنده سابق نيويورك تايمز بود . در اكتبر سال ۲۰۰۳ بود كه اولين بار از iTunes براي انتقال محتواي آراس اس به آي پاد استفاده شد . آدام كوري برنامه اي براي انتقال از آراس اس به آي پاد ارائه كرد كه iPodder نام داشت.

در فوريه ۲۰۰۴ بن همرسلي در روزنامه گاردين مقاله اي نوشت كه در آن به كار ليدون اشاره مي كرد براي شرح اين كار كلمات مختلفي بكار برد كه در بين آن پادكست هم به چشم مي خورد . به اين ترتيب اولين استفاده از اين كلمه توسط بن همرسلي بود . كم كم توليد كدهايي مانند iPodder در بين برنامه نويسان با مجوزهاي آزاد جي پي ال گسترش يافت . يافته هاي موتورهاي جستجوگر از عبارت Podcast در سال ۲۰۰۴ به سرعت زياد شد . بعد از اين وبسايت ها و ابزارهاي مختلف با موضوع پادكست گسترش پيدا كرد.

وبسايت هاي خبري مثل BBC برنامه هاي راديويي با كمك پادكست راه اندازي كردند . و شركت اپل امكان دريافت پادكست را به نرم افزار iTunes افزود و در سال ۲۰۰۵ نسل جديدي از آي پاد ها با قابليت پخش فيلم به بازار ارائه شد . در اواخر سال ۲۰۰۵ دستگاه هاي بازي قابل حمل شركت سوني هم از آراس اس ۲٫۰ پشتيباني مي كرد.

چرا بايد توليد پادكست كنم و مزاياي توليد پادكست چيست؟


همپوشاني كاربران خاص راديو و پادكست

پس از ظهور تلويزيون همه متفق القول گفتند كه راديو از بين مي رود، راديو از بين نرفت اما سهم درصد آن كمتر شد، هر رسانه گروه خاص مخاطبان خودش را دارد، براي مثال فيلم و تصوير مخاطبان ديداري خود را دارد كه به جز با ديدن نمي توانند با مدياي مربوطه ارتباط برقرار كنند ولي مدياي صوت ( پادكست ) به همراهان خود اين اجازه را مي دهد كه چند وظيفه اي ياmultitask باشند . همزمان با

جستجو در وب
در حين رانندگي
ورزش
كارهاي منزل و شركت
حضور در فضاي فشرده مترو و اتوبوس كه امكان دست گرفتن كتاب و تلفن همراه نيس

به پادكست گوش فرا دهند.

پادكست و ايجاد رابطه نزديك تر با شنوندگان

علاوه بر رسانه مكتوب آنلاين و آفلاين كه هيچ گونه لحن، لهجه، گويش و عواطف شما را به خوانندگان انتقال نمي دهد، جذابيت صداي شما يا سازمان شما در پادكست باعث ايجاد ارتباط نزديك تري با شنودنگانتان مي شود كه از كسالت و سختي خواندن كاربر را رهايي مي بخشد.

پادكست توانايي هاي شما را برجسته مي كند

يكي از راه هاي فروش محصول مشاوره دادن در زمينه نياز مخاطبتان است، ارائه برخي اطلاعات مفيد در زمينه توانايي در زمينه كاريتان باعث ايجاد اطمينان و اعتماد براي مردمي باشد كه نياز به چنين مهارت هايي دارند . همچنين مي توانيد سمينار ها و كنفرانس هايتان را به صورت پادكست ضبط كرده و در اختيار افرادي قرار دهيد كه امكان شركت در آن ها را ندارند . برجسته شدن توانايي هايتان با توليد محتوا صوتي حتي امكان به ارمغان آوردن بازارهاي كسب و كار جديد براي شما باشد.

پادكست و ايجاد پتانسيل تبليغاتي و كسب درآمد

اگر پس از توليد پادكست، مخاطبان خود را جذب كرديد، حتما به كسب درآمد از راه فروش پادكست و تبليغات داخل پادكست فكر كنيد.

پاسخ به بازخوردهاي و ايجاد ارتباط صميمانه با مخاطبان

پاسخ اختصاصي به بازخوردهاي مخاطبانتان از طريق پادكست، مي تواند صميميت بسياري بين شما و مخاطبانتان ايجاد كند از اين طريق كه شما پاسخ مخاطبتان را دقيقا از طريق فايل صوتي اي كه صرفا و شخصا براي ايشان توليد كرده ايد مي دهيد . اين شيوه بسيار صميمانه تر از نوشتن ايميل يا درج يك پست در وبلاگ و وب سايت است.

پادكست توليد كنيد اما رايگان نه

هيچ چيزي رايگان نيس، اگر محتواي ارزشمند داريد حتما رايگان در اختيار مخاطبانتان قرار ندهيد، براي ارسال پادكست به مخاطبانتان از آن ها شماره تماس يا ايميل دريافت كنيد تا اين رابطه طولاني مدت تر شود. تعارف نكنيد، شما به محتوا پادكست خود ايمان داريد پس ارزان نفروشينش.

نام و نام خانوادگي، شماره تماس، ايميل، آدرس شبكه هاي اجتماعي اطلاعاتي هستند كه شما مي توانيد در قبال ارائه پادكست از آن ها دريافت كنيد.

پادكست، راه حل مناسب و ساده توزيع و انتقال محتوا

بصورت ميانگين براي عموم افراد جامعه گوش دادن 10 برابر زمان كمتري نسبت به خواندن يك مقاله يا كتاب از مخاطب خودش مي گيرد و حتي زمان هاي هدر رفته افراد را مي تواند به بهترين نحو براي انتقال اطلاعات استفاده كند . در حال حاضر هم همه تلفن هاي همراه هوشمند قابليت نصب اپليكيشن هاي پادكستي يا پخش فايل هاي پادكست را دارند.

پادكست و كاهش هزينه هاي توليد و توزيع

اصولا براي هر محصولي، هزينه ثابت مواد اوليه در نظر گرفته مي شود، اما در توليد پادكست شما تن ها يك بار هزينه كنيد و هزاران بار مي توانيد توزيع كرده و استفاده كنيد . اين اولين و بزرگترين مزاياي ارائه آنلاين و ديجيتال محتويات مالتي مديا است . ضبط، سي دي، چاپ همگي همان هزينه هاي ثابت اوليه هستند كه براي هر توزيع مالتي مديا بايد پرداخت شود اما محتواي ديجيتال كه از طريق دانلود قابل دسترس است تن ها يك هزينه اوليه دارد . با اين شيوه، همچنين هزينه هايي همچون ملاقات حضوري هم ديگر در ميان نخواهند بود . همچنين در توليد محتوا صوتي به روزرساني و آرشيو بسيار ساده خواهد بود.

تهيه پادكست يك شيوه ارتباطي با صرفه جويي مناسب در زمان است

شما مي توانيد همزمان با انجام ديگر كار هايتان در اداره، خانه يا حتي در مسافرت به پادكست گوش دهيد . به لطف استفاده از پادكست مي توان برخي از جلسات و ملاقات ها را حذف كرد و صرفه جويي خوبي در زمان و بهبود كارايي و سودمندي داشت.

تفاوت اول پادكست و راديو

روش Push Technology در جذب مخاطب يعني مخاطب كمترين قدرت انتخابي در محصولي كه تحويل مي گيرد دارد، مثلا راديو و تلويزيون، كه كاربر كمترين قدرت انتخابي در انتخاب برنامه هاي آن دارد . روش Pull Technology در جذب مخاطب يعني مخاطب بيشترين قدرت انتخاب را داشته و مي تواند هر نوع شخصي سازي را در دريافت محصول نهايي داشته باشد . مخاطبان در پادكست بيشترين قدرت را انتخاب براي گوش دادن به پادكست ها سلامت، ورزشي، اجتماعي و .. . را دارند.

تفاوت دوم پادكست و راديو

در پادكست امكان شنيدن هر بخش از صدا، جلو و عقب بردن آن در اختيار كاربر است . كاربر به هر تعداد بار كه بخواهد مي تواند به محتواي پادكست گوش كند . در حالي كه راديو و حتي راديوهاي اينترنتي چنين امكاني ندارند.

تفاوت سوم پادكست و راديو

در اين روش، مصرف كننده محتواي مورد نظر را توسط دستگاه هاي پخش غير از رايانه نيز استفاده مي كند و در زمان استفاده، لزوماً نيازي به دسترسي به كامپيوتر نيست . معمولاً دستگاه هايي كه مي توان پادپخش ها را روي آن ها شنيد، همان دستگاه هاي پخش موسيقي ديجيتال هستند كه عموماً بسيار كوچك و قابل حمل هستند . در نتيجه كاربر در هر زمان و مكاني قادر به استفاده از محتواي صوتي خواهد بود . محتوا پس از دريافت از اينترنت، بدون نياز به ارتباط با اينترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالي كه در ساير روشها، نياز به حفظ ارتباط اينترنتي براي استفاده از محتوا وجود دارد.

تفاوت چهارم پادكست و راديو

در اين روش، نيازي به مراجعه به وب گاه هاي مختلف براي دسترسي به انواع محتويات نيست و با تنظيم نرم افزار و افزودن نشاني پادپخش موردنظر به فهرست، كپي محتوا به رايانه و در نهايت به دستگاه پخش آن بطور اتوماتيك انجام شده و كاربر هميشه آخرين و جديدترين اطلاعات را در دستگاه پخش مختواي صوتي خود خواهد داشت.

تا بدين جا پادكست توضيح داده شد و از مزاياي بي نظير آن صحبت شد، مدرسه عالي رسانه در 4 سال گذشته براي موسسات، شركت ها، صدا و سيما و راديوهاي اينترنتي اقدام به توليد پادكست كرده است. اگر تا بدين جاي مطلب رسيده ايد، ما بدين سوال پاسخ خواهيم داد.

پادکست‌های تقویت زبان ابزاری موثر و محبوب برای یادگیری زبان‌های خارجی هستند. این پادکست‌ها به دلیل روند آسان گوش دادن به متن و تمرکز بر تلفظ و گفتار، برای افرادی که می‌خواهند زبانی را بهبود دهند یا زبانی جدید یاد بگیرند، بسیار مفید هستند. یکی از مزایای اصلی پادکست‌های زبان این است که به صورت معمول محتوای آنها از موضوعات و متنوعیتی از مکالمات و موضوعات روزمره تا مصاحبه‌های اختصاصی و بحث‌های تخصصی می‌تواند باشد. این موارد به دانش زبانی شنونده افزوده و باعث افزایش دایره واژگان و تقویت مهارت‌های گفتاری آنها می‌شود.

 

همچنین، پادکست‌ تقویت زبان اغلب با استفاده از تکنیک‌های آموزشی متنوعی مانند تکرار، تکمیل جمله، و توضیح مفاهیم جدید، تلاش می‌کنند تا به شنونده کمک کنند تا بهترین تمرین‌های زبانی را در زمانی کوتاه انجام دهند. در مجموع، پادکست‌های تقویت زبان به دلیل انعطاف‌پذیری، دسترسی آسان، و تنوع موضوعات، یکی از بهترین ابزارهای یادگیری زبان برای هر سطحی از دانش‌آموزان هستند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.