آنچه بايد در روز مصاحبه دكتري بدانيم

اخبار و اطلاعيه هاي گروه شركت هاي MASS

آنچه بايد در روز مصاحبه دكتري بدانيم

راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

 روز مصاحبه دكتري، زماني است كه شما پس از هفته‌ها آمادگي و برنامه‌ريزي و تدارك ديدن مدارك و سناريوهاي لازم براي پاسخ‌گويي به سؤالات كميته و فهم معيارهاي تقريبي موردنظر هر استاد، مي‌بايست بهترين عملكرد را داشته باشيد. موارد زير را در روز مصاحبه در نظر داشته باشيد:‌

راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

  • از پوشيدن لباس‌هاي خيلي رسمي پرهيز كنيد. اجازه بدهيد كه بالباس‌هاي غيررسمي گشاد كه احساس راحتي در آن مي‌كنيد، ذهن شما راحت به تحليل سؤالات و پيدا كردن پاسخ‌هاي اثربخش بپردازد. برخي از دانشگاه‌ها در گروه‌هاي آزمايشي، آزمون كتبي هم از داوطلبان شركت‌كننده در مصاحبه مي‌گيرند. پس آمادگي جسمي و روحي براي شركت در اين آزمون كتبي كوچك داشته باشيد.
  • سعي كنيد خود را دست‌كم نگيريد. شما به‌عنوان وزير يا رئيس به‌جايي معرفي نشده‌ايد كه بخواهيد تحت ارزيابي‌ها سخت و انتقادات مختلف قرار بگيريد. در يك مصاحبه علمي دعوت‌شده‌ايد براي ورود به دانشگاه. نه جاي ديگر! پس ظرفيت و توان و شخصيت يك پژوهشگر مشتاق، مستقل و توانمند و شجاع را از خود بروز بدهيد.

    راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

داوطلبان آزمون دكتري بخوانند

راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

  • در روز مصاحبه طوري رفتار كنيد كه اگر شما به‌جاي كميته پذيرش بوديد، دوست داشتيد مصاحبه‌شونده، اين‌گونه رفتار مي‌كرد.
  • اعتمادبه‌نفس خود را حفظ كنيد. حتي اگر مسلط به رشته موردنظر باشيد تا زماني كه اعتمادبه‌نفس در پاسخ‌گويي به سؤالات كميته مصاحبه و تمركز ذهني و فكري مطلوب و راحت نداشته باشيد، ديگران، حتماً گوي سبقت را از شما خواهند ربود.
  • شما قرار است پس از ۴ سال، صاحب مدرك دكتري تخصصي و شايد به‌عنوان يك مدرس دانشگاه مشغول به كار شويد. پس شخصيت فردي كه قرار است ركن علمي آينده كشور بشود را داشته و شخصيت فرهيخته خود را به بهترين وجه ابراز كنيد.
  • از پاسخ سريع به سؤالات، حتي سوالاتي كه پاسخ آن را به‌صورت ۱۰۰ درصد ميدانيد پرهيز كنيد. سعي بر القاي دانسته‌ها به مصاحبه‌كننده نداشته و پيش از پاسخ به سؤال، اندكي تفكر كنيد.

نكات مهم در مصاحبه دكتري

  • در توضيح دادن به سؤالات تخصصي مصاحبه‌كننده، از توضيحات اضافي و مقدمه‌چيني‌هاي زائد پرهيز كنيد.
  • اگر پاسخ سؤالي را در روز مصاحبه نمي‌دانيد، پاسخ سياسي ندهيد! ابراز به عدم آگاهي درباره يك مقوله در چنين جلسه‌اي، اصلاً نمره منفي براي شما تلقي نمي‌شود و نبايد موجب كاهش اعتمادبه‌نفس نوبت.

    راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

  • در آزمون مصاحبه رشته‌هاي هنر و علوم انساني، توانايي ادبيات گفتاري مصاحبه‌شونده هم مي‌تواند روي نمره تأثيرگذار باشد. دكتري از دامنه واژگان و اصطلاحات و منابعي كه مصاحبه‌شونده در ادبيات گفتاري خود براي پاسخ به سؤالات استفاده مي‌كند، مي‌توان به بخشي از ظرفيت‌هاي علمي و توانمندي‌هاي آكادميك و ميزان مطالعه او پي برد.
  • پرسش بر روي پايان‌نامه كارشناسي ارشد شما تقريباً قطعي است. سعي كنيد حتماً چند روزي را بر روي مطالعه بر روي پايان‌نامه خود اختصاص داده تا به اين قسم سؤالات پاسخ مطلوب بدهيد.

    راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

نكات كليدي روز مصاحبه

  • اينكه چرا اين موضوع براي پايان‌نامه ارشد شما انتخاب شد و متدولوژي شما چطور بود و چگونه كانكلوژن شما به اين شكل تفسير شد و اساساً، چه gap در دنياي علم مشاهده كرديد كه شمارا به نگارش تز در اين حوزه متقاعد كرد، مي‌تواند در بازه سؤالاتي باشد كه كميته مذكور در حوزه پايان‌نامه از شما سؤال مي‌كند. براي پاسخ به اين نوع سؤالات آماده‌باشيد.
  • به‌جز رشته‌هايي كه كلاً مربوط به زبان‌هاي خارجه است، مثل دكتري زبان عربي يا دكتري زبان آلماني، در مابقي رشته‌ها، تسلط نسبي به زبان انگليسي اهميت دارد. آماده‌باشيد كه اگر استادي سؤالي را به زبان انگليسي مطرح كرد، توانايي فهم و پاسخ‌گويي داشته باشيد.
  • بعضاً مصاحبه‌شوندگان سال‌هاي قبل اين موضوع را مطرح كرده‌اند كه مصاحبه‌كننده از آن‌ها خواسته تا درباره علايق شخصي يا علاقه به رشته‌اي كه انتخاب كرده‌اند، چند دقيقه به زبان خارجي (مثلاً انگليسي) صحبت كند. پس متني را آماده كنيد تا در روز مصاحبه، با ذهنيت قبلي منطبق بر اين متن، از عهده پاسخ‌گويي به زبان غيرفارسي برآييد.

    راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

كميته پذيرش و سوالات مصاحبه دكتري

  • چه در مصاحبه دكتري براي ورود به دانشگاه‌هاي داخل كشور شركت كنيد و چه در مصاحبه دكتري براي ورود به دانشگاه‌هاي خارج از شركت، كميته پذيرش از شما، درباره انگيزه شما در مقطع دكتري سؤال مي‌كند. بر اساس رشته كارشناسي و كارشناسي ارشد و موضوع پايان‌نامه و شغلي كه داريد و اهدافي كه مدنظر داريد، براي پاسخ چند دقيقه مؤثر، خود را آماده كنيد. پرهيز از حاشيه و پرهيز از طرح آرزوها به‌جاي روش‌ها و برنامه‌هاي مستند و مستدل، ازجمله موضوعاتي است كه در بيان سؤال انگيزشي كميته مذكور بايد در نظر داشته باشيد.

    راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

  • اگر شغل شما به‌گونه‌اي است كه مي‌بايست در طول هفته مدت زيادي سركار باشيد، اين موضوع روي نظر كميته مي‌تواند نظر منفي داشته باشد. چراكه اساتيد دوست دارند دانشجوي دكتري خود، تمام‌وقت خود را صرف پژوهش و دروس دكتري و تدريس و امثالهم بكند. به اين موضوع هم توجه كنيد.

    راهنماي انجام مصاحبه دكتري داوطلبان آزمون سراسري 97 – 98

  • در روز مصاحبه، هراندازه پاسخ‌هاي شما مستند و مستدل و استدلالي شفاف و واضح و مبتني بر سابقه تحصيلي و شغلي و تجربي حرفه‌اي شما باشد، شانس دريافت حداكثر امتياز در مصاحبه بيشتر خواهد بود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.